Laten we aan de hand van een stel concrete kopregels het mysterie oplossen: wat werkt niet? En wat werkt wel. Ik richt me hier met name op de profielen van zelfstandig ondernemers, maar werkzoekenden kunnen er vast wat van oppikken.
Deze is belangrijk omdat je wil opvallen. Je wil onthouden worden als ondernemer. Er zijn naast jou nog zo’n 625 experts die een soort van precies doen wat jij doet. Of zijn het er 2500? Om moe van te worden.
Dus als mensen aan ‘t scrollen zijn dan wil je dat ze denken: ho, wacht, stop, dit is interessant! En in het ideale geval willen ze dan met je linken en brengen ze even later hun geld bij je. ‘Alsjeblieft, hier. Mijn geld. Help me!’
Goed, daar gaan we. Ik begin met vier don’ts.
De niet te begrijpen Engelstalige kopregel
Hier heb je er heel veel van: Senior Online Consultant bij Whepper. Telefoonlijst Dat Whepper heb ik er zelf even bij verzonnen, het gaat me om ‘Senior Online Consultant’.

Weet iemand wat dat is? Senior… wat is de reden om dat te communiceren? En wat wordt er bedoeld met ‘Online’? Dat is heel ruim. Helpt deze vrouw Bol.com of een andere grote reus met het beter maken van de verkooppagina van het witgoed?
En wat is een consultant eigenlijk?
Ja, ik ben niet van gisteren, het is iemand die advies geeft. Maar wat voor advies? Aan agrariërs? Of aan schoolleiders? Aan ondernemers op de wallen? En waarover gaat het advies?
Ik ben serieus. Bij deze functie-omschrijving / kopregel heb ik geen enkel beeld, en dat is wel essentieel. Want je moet je voorstellen: mensen zitten heel snel (en vooral heel lui) te scrollen door LinkedIn. En je wil dat de mensen die voor jou relevant zijn stoppen met scrollen.
Hoe wel? Zeg letterlijk wat je doet.